Vakcína proti moru včelího plodu

V USA byla schválena vakcína proti moru včelího plodu vyvinutá společností Dalan Animal Health, Inc. Tato vakcína bude používána v amerických komerčních včelích farmách již od letošního roku.

Tato vakcína, určená včelám, obdržela podmíněnou licenci na dva roky od amerického ministerstva zemědělství. Jejím cílem je chránit včely před morem včelího plodu, který způsobuje bakterie Paenibacillus larvae. Vakcína bude ze začátku dostupná komerčním včelařům, kteří ji mohou zakoupit už letos.

Annette Kleiserová, generální ředitelka Dalan Animal Health, říká: „Naše vakcína představuje průlom v ochraně včel. Jsme připraveni změnit způsob péče o včely a ovlivnit tak celosvětovou potravinářskou produkci.“

V současné době neexistuje žádný lék na mor včelího plodu, což představuje v USA vážný problém. Choroba se vyskytuje ve čtvrtině úlů v některých částech země. Včelaři musí pálit infikovaná včelstva a podávat včelám antibiotika, aby zabránili dalšímu šíření nákazy.

Vakcína obsahuje usmrcené buňky bakterie Paenibacillus larvae a přimíchává se do krmiva pro včely. Včely ji pak zapracují do mateří kašičky. Matky, které byly tímto způsobem očkovány, vloží fragmenty vakcíny do svých vaječníků a vajíček. Larvy, které se vyvíjejí z vajíček očkovaných matek, jsou imunní před morem včelího plodu od svého vylíhnutí. Studie provedené společností Dalan Animal Health ukazují, že v imunizovaných včelstvech se snižuje úmrtnost larev na mor včelího plodu. Vakcína neobsahuje geneticky modifikované organismy a může být používána i v ekologickém zemědělství.

Keith Delaplane, entomolog z University of Georgia, který spolupracoval na vývoji vakcíny s firmou Dalan Animal Health, vysvětluje: „Jako nejlepší řešení se jeví krmení matek vakcínou přidanou do medocukrového těsta, které matky konzumují během přepravy. Včelaři matek by tak mohli propagovat ‚plně očkované matky‘.

Výskyt moru včelího plodu je u nás důsledně likvidováním nakažených včelstev a používaným vybavením minimalizován na minimum. To znamená, že je nepravděpodobné, že by se vakcína mohla v naší zemi prosadit a plnit svůj racionální účel. Společnost Dalan Animal Health však považuje tuto vakcínu za první krok vpřed a plánuje vývoj dalších vakcín proti infekčním chorobám včel, například proti hnilobě včelího plodu způsobované bakterií Melissococcus plutonius.

V USA je situace s nákazou včel velmi nepříznivá. Včelám tam hrozí řada různých onemocnění, která způsobují vážné poškození včelstev. Aby včelaři udrželi krok s rostoucí poptávkou po opylení, musí každý rok obnovovat své včelstvo. Vyšší a sezónní nároky na opylovací služby, zejména u mandloní a borůvek, vedou k tomu, že včelstva musí kočovat na velké vzdálenosti. To přináší silný stres, jednostrannou výživu na monokulturách a zvýšené riziko přenosu nákazy. Vakcíny samozřejmě nevyřeší tyto problémy, ale mohou zmírnit tlak, kterému americká včelstva čelí.

„Pro včelaře je to vzrušující krok vpřed, protože jsme závislí na antibiotické léčbě, která má své omezení a vyžaduje hodně času a energie,“ uvedl Trevor Tauzer, majitel společnosti Tauzer Apiaries a člen představenstva sdružení California State Beekeepers. „Pokud dokážeme zabránit infekci v našich úlehách, můžeme se vyhnout drahým léčbám a soustředit se na další opatření, která nám pomohou udržet včely zdravé.“

Ing. Dalibor Titěra, Csc. z Výzkumného ústavu včelařského v Dole, se vyjádřil k této novince ve svém rozhovoru pro rozhlasovou stanici Český rozhlas Radiožurnál.

Přístup k léčbě moru včelího plodu pomocí vakcíny je skutečným průlomem v ochraně včel. I když tato vakcína nemůže sloužit k léčbě již klinicky nemocných včelstev, má význam v prevenci onemocnění a ochraně zdravých včelstev. Je důležité si uvědomit, že tato vakcína slouží spíše jako doplněk k důkladné dezinfekci a likvidaci infekčních zdrojů. Bez tohoto základního opatření nebude vakcína účinná.

Mor včelího plodu může být velkým problémem pro včelaře na některých místech, zatímco na jiných místech nemusí být tak rozšířený. Nemocné včelstvo není možné vyléčit, jeho zdravotní stav se postupně zhoršuje a nakonec dochází ke smrti celého včelstva. Mezitím ale může infikovat dalších dvacet včelstev a inkubační doba této nemoci je přibližně tři roky. Důkladná likvidace infekčních zdrojů moru včelího plodu je již řadu let důležitým opatřením, které je prováděno v rámci práce Státní veterinární správy. Díky těmto opatřením se podařilo udržet výskyt moru na relativně nízké úrovni. Nicméně preventivní přípravky jako vakcína mohou být dalším způsobem ochrany zdravých včelstev před infekcí z okolí.

Z časopisu včelařství zdroj: Dalan Animal Health, www.dalan.com